Pedagógiai programunk
Alapelvünk, ez a Bibliából vett Ige: "Engedjétek hozzám jönni a kisgyermekeket, mert ilyeneké az Isten országa!" (Mk 10.14) Ez a felirat - ami a bejárattal szemben látható - várja az óvodánkba érkezőket. Óvodánk ökumenikus. Nyitottak vagyunk más keresztyén felekezetek, más nemzetiségűek és az etnikum befogadására is. Óvodánk attól evangélikus, hogy az "Ágostai Hitvallás" alapján működik, igazodva az egyházalapító ősök hitéhez. Soltvadkert mezőgazdasági jellegű kisváros, melynek lakói - így az óvodánkba járó gyermekek szülei is - általában szőlőtermesztéssel és borászattal foglalkoznak. Van közöttük vállalkozásból élő, de megtalálható a szociálisan hátrányos helyzetben lévő is. (Ez utóbbi szerencsére nem számottevő, az óvodába járó gyermekek 10 %-át teszi ki.) A óvoda keresztyén jellegéből adódik, hogy fokozottan figyelünk és segítünk a sajátos nevelési igényű gyermekeknek. Célunk: evangélizálni! Az óvoda misszióját, a gyermekeken keresztül az otthonokban fejti ki. Keresztyén szellemiségünk abban is megmutatkozik, hogy mi óvónők is valljuk a történelmi egyházak tanítását és igyekszünk megfelelni annak. Feladatunk: a keresztyén erkölcsi nevelésen túl a Biblia örök értékeinek átadása.
Egy HÁZ, ahol TALÁLKOZNI lehet... Egy HÁZ, ahol helye van a töprengő, titkokat kereső, az élet kérdéseit kutató őszinte embereknek... Egy HÁZ, ahol békességben el lehet vonulni a világ zajától... Egy HÁZ, ahol gondoskodni lehet és szabad, hogy előbbre lépjünk... Egy HÁZ, ahol vannak és születnek apró ötletek és életre szóló megoldások... Egy HÁZ, ahol helye van a SZERETETNEK...
Nevelési koncepciónk
A rendszerváltást követően gyarapodott az egyházi intézmények száma. Egyre több szülő kívánja gyermekét keresztyén szellemben nevelni. Ez az örvendetes tény növeli a fenntartók és az óvodákban szolgálatot vállalók felelősségét. Hivatásunkat Krisztus tanítását elfogadó emberként végezzük, s ily módon az Egyház, a család és a társadalom javát szolgáljuk. Az egyházi óvodában a nevelésnek és oktatásnak meg kell felelnie a keresztény tanítás elveinek, a pedagógusoknak pedig ki kell tűnniük helyes magatartásukkal és becsületes életükkel.
A fenti keretek között történő nevelési koncepciónk: Minél korábban beépíteni a gyermekek személyiségébe azokat a lelki és érzelmi elemeket, melyek képessé teszik őket arra, hogy az élet kemény realitásai között is a felszínen maradjanak. A mindennapok során meghatározott igényként jelentkezik a szülők részéről az a kérés, hogy az egyházi nevelés vállalja fel azokat az igazságoknak a megfogalmazását, azoknak az egyetemes emberi értékeknek a közvetítését, melyek gyermekeik életének szilárd alapjai lehetnek. Ebben az életkorban kell kialakítani a gyermekekben a készséget arra, hogy később a számára éltető közösséget megtalálja és ne alakuljon ki benne olyan szemlélet, mely tagadja az örök emberi értékeket. A Biblia ilyen tájékoztatást és maradandó értékeket nyújt. Olyan valóságokat tár fel a gyermekek előtt, melyek az oktatási anyagból kimaradnak. Mi is ezt a maradandó értéket kívánjuk oly módon gazdagítani, hogy a gyermekek személyisége ebben a nevelési rendszerben minél inkább kiterjedjék. Napjainkban a gyermekeket nagyon tudományosan, de csak erre a látható világra nézve nevelik. De így igazán feltárul-e a gyermekek előtt a teljes valóság, ha kimarad belőle a láthatatlan világ? A nevelés széles skálájában a vallásos és az alapvelő emberi nevelés nemcsak kiegészítik, de sok esetben fedik egymást. Sőt, egyik a másik nélkül nem létezik. Jelen nevelési rendszerünkben óvodásaink erkölcsi tudatának alapozásában a keresztény erkölcs a Krisztus által meghirdetett szabályrendszer megtartását jelenti, ami a szeretet parancsában összpontosul: „Szeresd az Urat a te Istenedet teljes szívedből, teljes lelkedből, teljes erődből és teljes elmédből, és felebarátodat mint magadat!” (Lk 10.27)
Az Evangélikus Óvoda célja és feladata
A 3-7 éves gyermekeket képessé kell tenni a hit befogadására. Megtanítani őket rácsodálkozni a teremtett világra és a benne végbemenő változásokra. Az Evangélikus Óvoda, mint minden más óvoda arra a célra van „rendelve”, hogy kritikusan és módszeresen átadja a műveltséget, és ezáltal a teljes emberi személy kiformálódásán munkálkodjék. Biztosítani kell mindazokat a feltételeket (személy, tér, idő, eszköz…), amely a célok megvalósításához szükségesek.
Óvodánk helye és szerepe a nevelés-oktatás rendszerében
A tudományos kutatások sorozata igazolja, hogy a kisgyermekkorban megszerzett ismeretek és elsajátított, alapvető magatartásformák életre szólóan meghatározóak. Az egyházi óvodának épp ezért kiemelt helye és szerepe van a nevelés folyamatában. Közvetlen környezetében a gyermek a Jézusi szeretet legalapvetőbb megnyilvánulásait: alapvető jóságot, figyelmességet, szabályokhoz való alkalmazkodást és a megbocsátani tudás képességét tapasztalja és gyakorolja. Megismeri az óvoda kapcsolatát az Egyházzal azáltal, hogy igyekszik aktívan részt venni a gyülekezet életében (pl. ádvent, vízkereszt, áldozócsütörtök, ökomenikus imahét, stb.). Így útmutatást kap ahhoz, hogy kisiskolás korban és felnőtté válva cselekvően részese legye a saját egyházi közösségének.
Az egyházi óvoda sajátossága
Az óvoda arculatából adódóan és az óvodáskorú gyermek életkori sajátosságaira építve az egész napot át kell hatnia a keresztyén lelkiségnek. A hitoktatás lényege, hogy valamennyi nevelési területen fel kell fedeztetni a keresztyén erkölcsi értékeket és normákat – a hit felé nevelés lehetőségeit.
A keresztyén közösségi nevelés és bánásmód (szocializálódás)
A keresztyén nevelés eleve feltételezi a közösséget, a szereteten alapuló társas kapcsolatot. A közösség a gyermeki személyiség optimális fejlődésének színtere. A gyermek számára a család után az óvoda a másik olyan közösség, ahol a nap nagy részét tölti. Ezért meghatározó az óvónő személye és a társak, a gyermek szocializálódása szempontjából. Az óvónő a gyermek számára a minta, aki a keresztyén felebaráti szeretetet hordozza és közvetíti. Neki kell megteremteni a feltételeket, hogy a gyermeket aktív tevékenysége közben megismerje és egyénileg vezesse, segítse fejlődésében. Az egész közösséget hassa át az egymás iránti megbecsülés, derű, optimizmus, lemondás, felnőttek iránti tisztelet, megbecsülés.
A keresztyén erkölcsi nevelés
A nevelést a keresztyén erkölcsi értékekre és normákra kell alapozni, ezért az erkölcsi nevelés hangsúlyozott szerepet kap. A gyermek első ilyen tapasztalatait a családban, majd az óvodában szerzi. Az óvoda feladata, hogy pozitív erkölcsi tapasztalatokhoz juttassa a gyermeket (önzetlenség, segítőkészség, együttérzés, igazmondás, jót tevés, szelídség, stb.) és segítséget adjon a negatív tapasztalatok (irigység, közömbösség, harag, durvaság) által kialakult magatartás korrigálására. A gyermek nem a vele szemben támasztott szóbeli követelmények nyomán lesz olyan, amilyennek szeretnénk, hanem az őt nevelő felnőttek példáinak hatására.
Fejlesztési célok Maria Montessori pedagógiai programja alapján
A Bajorországban szervezett továbbképzéseken olyan óvodákba látogathattunk el, ahol már évek óta sikeresen alkalmazzák Maria Montessori módszerét. (A program ismertetése.) A mindennapi életben megtalálható eszközök egyszerűsége a nyugodt, békés, családias légkörben való munkálkodás arra inspirált bennünket, hogy e módszer néhány elemét mi is beépítsük óvodánk programjába:
Az óvoda a szociálisan hátrányos helyzetű gyermekeknek differenciált fejlesztési feladatokat biztosít
A differenciálás szó jelentése: különbséget tenni, megkülönböztetni. A legfontosabb eleme azonban a segítés – alkalmazkodó segítés. Természetesen mi pedagógusok alkalmazkodunk a gyermek sajátos igényeihez, segítve őt ezáltal a különböző tanulási és magatartási helyzetekben. Segíthetünk direkt módon, kiemelve egy vagy több gyermeket a többiek közül, de segíthetünk máshogyan is. A tanulási folyamatban megtapasztaljuk a csoport sajátosságait. Ki kell dolgoznunk, majd be kell építenünk a mindennapi tanítási gyakorlatokba olyan lépéseket, módszereket, amelyek szemléletesebbek, hatékonyabbak a problémamentes gyerekeknek is, a sajátos nevelésű gyerekeknek pedig segítenek.
A differenciálás és egyéni bánásmód alkalmazásának legjobb előtanulmánya lehet a vizuális nevelés. Ezek a javaslatok nem csak megkönnyítik a nevelési folyamatot, hanem nagymértékben csökkentik a teljesítményszorongást, ami kiemelten fontos a nehézséggel küzdő gyerekeknél.
HÁZIREND - letölthető formátumban
SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZAT - letölthető formátumban
PEDAGÓGIAI PROGRAM - letölthető formátumban |